logo Stichting Trolleymaterieel Arnhem

Dieselbus 70 (serie 67-77)

dieselbus
GVA 70, 17 november 1979 - Brabantweg, eindpunt De Laar West. Foto Paul van Onzen
DAF MB200DKDL600/Den Oudstenchassisnummer: 99538
NS-nummer6873
bouwjaar 197239 zit- en 58 staanplaatsen (tot mei 1987)
KentekenDF-82-57
In dienst: 15-6-1972uit dienst: 18-5-1987
In 1987 verbouwd tot ontijzelingsbus vanaf 8 september 2004 nieuwe eigenaar
Particulier eigendom
dieselbus
GVA 70, 14 februari 1986 - Lange Wal. Foto Paul van Onzen

Nadat de carrosseriefabriek van Verheul, die jarenlang de Arnhemse bussen leverde, eind 1970 door brand was verwoest, ging het GVA over op DAF/Den Oudsten-bussen. Na een in 1971 geleverde serie van drie kwamen er in 1972 elf stuks in dienst ter vervanging van dieselbussen uit de jaren 1955-1957.

Oorspronkelijk had deze serie de donkerblauwe/crème kleuren. Begin 1979 werd de nieuwe GVA-huisstijl geïntroduceerd waarbij de bussen in een lichtblauwe kleur met donkerblauwe deuren en schortplaten werden geschilderd. De 70 kwam op 11 juni 1980 in deze nieuwe kleuren in dienst.

dieselbus
Ontijzelingsbus 7 met Oostnet-logo's op 12 augustus 1997 bij de garage. Foto Paul van Onzen

De bussen van de serie 67-77 werden - afgezien van de 68 die in 1976 na een aanrijding gesloopt werd - tussen 1984 en 1989 afgevoerd.

In de zomer van 1987 werd begonnen met de ombouw van de 70 tot ontijzelingsbus. Deze ombouw, waarbij de bus werd voorzien van stroomafnemers met speciale ‘koppen’ om het ijs van de rijdraden te schrapen en apparatuur om antivriesvloeistof op de rijdraden te spuiten, was begin januari 1988 gereed. Hij kreeg als dienstwagen het nummer 7.

dieselbus
Voormalige GVA 70, 3 juli 2011 - Grijpskerk. Foto Job Richter

In 2004 werd de 7 vervangen door de omgebouwde Volvo/Den Oudsten dieselbus 61 (nu museumbus bij de STA) en werd toen verkocht aan een particulier in Grijpskerk. Hier is de bus, inmiddels weer voorzien van een - niet authentiek - interieur, nog steeds aanwezig.