logo Stichting Trolleymaterieel Arnhem

Trolleybus Gent 11 (serie 1-20)

Van Hool AG280T-ACECchassisnummer: YE228030N01A14987
bouwjaar 198746 zit- en 92 staanplaatsen
Kenteken627-AXA (Belgisch kenteken)
In dienst: maart 1989uit dienst: 2008
Particulier eigendomsinds 20 mei 2017 gestald in Arnhem
Status rijvaardig
trolley
Gent 11, Burgemeestersplein, tijdens de verhuizing naar Meinerswijk op 26 februari 2021. Foto: Peter 't Hart.
trolley
Gent 11, Willemsplein, tijdens de verhuizing naar Meinerswijk op 26 februari 2021. Foto: Peter 't Hart.

Op aandringen van de overheid om de trolleybus als nieuw Belgisch exportproduct te promoten en daardoor de binnenlandse economie te steunen, koos men er medio jaren 80 in Gent voor om van buslijn 3 een trolleybuslijn te maken. De trolleylijn van 8,5 km lengte werd aangelegd op het traject PTT Mariakerke - Korenmarkt - DC (Diensten Centrum) Gentbrugge. In 1984 werd een proeftrolleybus gebouwd. Het was een Van Hool AG280T met een elektrische installatie van ACEC (Ateliers de Constructions Électriques de Charleroi). De trolley heeft van maart tot en met begin augustus 1985 met het nummer 83 in het Duitse Solingen in de lijndienst gereden en is later gesloopt.

In 1987/88 bouwde Van Hool voor Gent een serie van twintig trolleybussen van het type AG 280T met ook een elektrische installatie van ACEC. Zij kregen de nummers 01-20 en hadden de Gentse kleuren wit en blauw met een geel/oranje bies onder de ramen. Bijzonder was de bestemmingsaanduiding aan de voorzijde. Op de bestemmingsfilm waren beide eindpunten, PTT Mariakerke en DC Gentbrugge onder elkaar vermeld, een verlichte pijl gaf aan naar welk eindpunt de bus reed.

Door diverse oorzaken werd de trolleylijn pas op 25 maart 1989 in gebruik genomen. De maximum-frequentie was iedere 6 minuten. Er waren plannen om lijn 3 te verlengen, maar daar is niets van terecht gekomen en de frequentie werd later verlaagd naar maximaal om de 7,5 minuut.

In 1991 kregen de trolleybussen de De Lijn kleuren wit en grijs met gele banen. In verband met wegwerkzaamheden waren er diverse perioden dat de trolleys niet konden rijden.

trolley
Gent 11, 20 mei 2017. Foto Bert Companjen
trolley
De Gent 11 tijdens de NTV-rit op 11 mei 2019 aan het eindpunt Elsweide. Foto Paul van Onzen

Vanaf medio 1996 huurde het Arnhemse vervoerbedrijf vier Gentse trolleys, omdat er grote behoefte was aan gelede trolleys voor lijn 5. De Gentse 17, 15 en 10 kwamen in Arnhem met de nummers 225-227 in dienst maar gingen, omdat ze slecht voldeden, na een jaar naar Gent terug. De vierde trolley, de Gentse 03, die het Arnhemse nummer 228 had, bleef tot medio 1999.

Nadat er in Gent eerst plannen waren voor de aanschaf van nieuwe trolleybussen, viel echter in het voorjaar 2009 het besluit de trolleyexploitatie te beëindigen en met hybride bussen te gaan rijden. Op 14 juni 2009 reden de trolleys voor het laatst. Van de trolleybussen gingen de 01 t/m 03, 05 t/m 07, 09, 12 t/m 17, 19 en 20 naar Plovdiv in Bulgarije waar ze de nummers 120 t/m 134 kregen. In oktober 2012 werd daar de trolleybusexploitatie ook beëindigd.

Drie Gentse trolleys zijn bewaard. De 08 is museumbus bij de Belgische museumorganisatie META (eerst in rijvaardige staat, maar nu als statisch object) en de 10 (ex-Arnhem 227) staat in Weelde, België, waar deze trolley gerestaureerd wordt. Komst naar Arnhem zit er echter niet in.

De 11 is van een particulier in Luik en ging in 2012 tijdelijk naar Solingen, waar hij voor ritten is gebruikt. In mei 2017 is de 11 naar de stalling van de STA in Arnhem overgebracht. Sindsdien rijdt de Gent 11 bij de STA in Arnhem.

Verslag rit Gent 11 tijdens de verhuizing naar Meinerswijk op 26 februari 2021.

trolley
De Gent 11 wordt tijdens de NTV-rit op 11 mei 2019 op de Johan de Wittlaan gepasseerd door de Breng 5261. Foto Paul van Onzen
trolley
Gent 11 tijdens een instructierit voor STA-chauffeurs, 2 september 2019 - Airborneplein. Foto Paul van Onzen